Online marketing is het gebruik maken van een web-gebaseerd kanaal om een boodschap naar een potentiële klanten te brengen over een merk, product of dienst. Methodes die hierbij gebruikt kunnen worden zijn e-mail, sociale media, display advertising, SEO en meer.
Online marketing is de verzamelnaam van alle marketingactiviteiten die online plaatsvinden. Deze activiteiten worden ingezet om een boodschap via het internet te delen over een merk, product of dienst. In praktijk kent de term ‘online marketing’ vele synoniemen, zoals bijvoorbeeld digitale marketing of internet marketing. De term online marketing is een overkoepeling van activiteiten als adverteren in zoekresultaten en sociale media, e-mailmarketing en zoekmachine-optimalisatie.
SEO staat voor Search Engine Optimization en gaat om het optimaliseren van een website om de ranking in zoekmachines zoals Google te verbeteren. Aan de hand van deze marketingvorm wordt organisch de vindbaarheid van website verbeterd, zodat een website meer verkeer (bezoekers) genereert en daarmee conversies verhoogt. Website-optimalisatie kan tegen betaling uitgevoerd worden door SEO-experts en marketingbureaus. SEO is daarentegen een lange termijnstrategie, waardoor inkomsten niet direct worden gegenereerd vanuit optimalisatie inspanningen. Op een goed geoptimaliseerde SEO-website zijn onderstaande onderdelen toegepast om een betere ranking te halen:
1. Geoptimaliseerde content (de juiste zoektermen naar voren laten komen in jouw pagina's en de indeling daarvan)
2. Technische SEO (het verbeteren van de ervaring van jouw website, laadtijd, gebruiksvriendelijkheid, etc.)
3. Linkbuilding (links op andere delen van het internet verwijzend naar jouw website).
SEA staat voor Search Engine Advertising en is een betaalde vorm van adverteren. De advertenties worden weergegeven op de zoekresultatenpagina’s (SERPs) van zoekmachines, zoals Google of Bing. In tegenstelling tot SEO wordt een website niet organisch op basis van relevantie weergegeven, maar op basis van een veiling. Aan de hand van het bedrag dat de adverteerder betaalt en de relevantie met het onderwerp wordt bepaald op welke plek de website wordt weergegeven. Op deze manier komt een website bovenaan in de zoekresultaten van Google als het zoekwoord in de zoektocht van de gebruiker wordt gebruikt. Je kunt SEA inzetten als je:
- Op zeer korte termijn hoog in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing wilt komen te staan
- In korte tijd meer verkeer naar je website wilt genereren
- Direct een groot bereik wil hebben
Social media marketing zijn alle marketingactiviteiten die een organisatie op één of meerdere social media platforms uitvoert om een merk te versterken, klanttevredenheid te vergroten of conversies te verhogen. Social media marketing wordt dus eigenlijk ingezet ter promotie van een organisatie, merk, product of dienst. Via social media platformen kan een organisatie organisch (ofwel onbetaald) of betaald zijn bereik vergroten. Platformen die voor social media marketing worden ingezet zijn bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube.
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij een organisatie klanten direct benadert via e-mails. Een organisatie stuurt met e-mailmarketing e-mails naar geïnteresseerden of klanten om te informeren, overtuigen of om klanten te werven. E-mailmarketing wordt bovendien ook veel ingezet om relaties met klanten en prospects te behouden. Naast e-mailmarketing is er ook e-mailmarketing automation, een geavanceerde manier van e-mailmarketing waarbij geautomatiseerde e-mails verstuurd worden. Deze automatische e-mails worden met de juiste boodschap, op het juiste moment en naar de juiste persoon gestuurd. Zo zijn e-mails hoog in relevantie voor de ontvangers.
Een overzicht van alle definities en begrippen van de leadgeneratie termen