Push Strategie

Inhoud

Table of content fix (do not remove!) Nog even bedenken hoe dit op te lossen

In het kort

Bij een push strategie ligt de focus op het promoten van een product bij de klant en het zo snel mogelijk afzetten. Het product wordt hierbij zo snel mogelijk door de distributiekanalen ‘geduwd’. Manieren om dit te doen zijn korting geven en hevig en grootschalig adverteren en/of promoten. Een push strategie vindt vaak plaats bij outbound marketing.

Definitie Push Strategie

Push strategie is de wijze waarop een merk, product of dienst op de markt wordt geïntroduceerd. Het is dus een vorm van marketing waarmee een bedrijf proactief probeert om zijn merk, product of dienst te verkopen. Verschillende marketingtechnieken, zoals het geven van kortingen, worden ingezet om bezoekers of potentiële klanten te verleiden om over te gaan tot een aankoop. Marketingtechnieken die als push strategie worden gebruikt zijn e-mailmarketing en andere outboundmarketing.

Waarom een Push Strategie

Het voornaamste doel van een push strategie is om de blootstelling aan een product te vergroten bij het publiek. Vooral voor nieuwe producten is een push strategie van belang om de zichtbaarheid van het product te vergroten en om het product dus onder de aandacht van de consument te brengen. Een push strategie is vooral waardevol om de customer-journey tussen de ontdekking van het product en het daadwerkelijk kopen van het product te verkorten. De kracht van een push strategie ligt dus in het maken van een grote en onmiddellijke impact op consumenten, maar vooral voor low-cost producten, ofwel producten waarover consumenten ter plekke een beslissing over kunnen maken. 

Outbound marketing

Outbound marketing is bekend als de traditionele vorm van marketing waarbij een bedrijf de consument proactief opzoekt. Bedrijven zetten outbound marketing in om vanuit een actieve benadering meer leads te genereren. Bedrijven kopen letterlijk de aandacht van consumenten door een marketingboodschap te ‘pushen’ via betaalde kanalen, zoals TV, radio, kranten en direct mail. Bedrijven wachten dus niet totdat consumenten naar hun toekomen, maar gaan zelf actief op zoek naar nieuwe leads.

Direct marketing

Direct marketing is een vorm van marketing waarbij een bedrijf (potentiële) klanten direct benadert via kanalen zoals post (direct mail), telefoon en e-mail. Direct marketing staat ook wel bekend als een vorm van marketing waarin korte lijnen tussen een organisatie en zijn klanten centraal staan. Hierdoor kan een bedrijf een band opbouwen met klanten en deze ook goed onderhouden. Al met al is direct marketing er dus op gericht om aan te zetten tot actie, zoals het doen van een aankoop, het opnemen van contact of het bezoeken van een website.

Social Media Marketing

Social media marketing zijn alle marketingactiviteiten die een organisatie op één of meerdere social media platforms uitvoert om een merk te versterken, klanttevredenheid te vergroten of conversies te verhogen. Social media marketing wordt dus eigenlijk ingezet ter promotie van een organisatie, merk, product of dienst. Via social media platformen kan een organisatie organisch (ofwel onbetaald) of betaald zijn bereik vergroten. Platformen die voor social media marketing worden ingezet zijn bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube. Juist betaalde social media marketing kan onderdeel uitmaken van een push strategie voor bedrijven. 

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij een organisatie klanten direct benadert via e-mails. Een organisatie stuurt met e-mailmarketing e-mails naar geïnteresseerden of klanten om te informeren, overtuigen of om klanten te werven. E-mailmarketing wordt bovendien ook veel ingezet om relaties met klanten en prospects te behouden. Naast e-mailmarketing is er ook e-mailmarketing automation, een geavanceerde manier van e-mailmarketing waarbij geautomatiseerde e-mails verstuurd worden. Deze automatische e-mails worden met de juiste boodschap, op het juiste moment en naar de juiste persoon gestuurd. Zo worden e-mails hoog in relevantie voor de ontvangers. Juist met geautomatiseerde e-mails worden klanten gestimuleerd, waardoor e-mailmarketing onderdeel uitmaakt van een push strategie voor bedrijven.

Delen
Facebook
LinkedIn
Twitter
WhatsApp
Reddit
Print
Email

Misschien ook interessant voor jou?

SEO termen

Een overzicht van alle definities en begrippen van de SEO termen

Leadgeneratie

Een overzicht van alle definities en begrippen van de leadgeneratie termen

SEA termen

Een overzicht van alle definities en begrippen van de SEA termen