Een lead is een persoon die interesse toont in de producten/diensten van een bedrijf. Een lead wordt uitgedrukt door het delen van contactinformatie zoals een e-mail, telefoonnummer of social media handle. Het doel is altijd om van een lead een klant te maken en deze het liefst zo lang mogelijk terug te laten komen voor meer aankopen.
Een lead is een persoon of bedrijf die mogelijk geïnteresseerd is in het kopen van een product of dienst. In marketingtermen wordt een lead meestal gezien als een prospect die is gemarkeerd als potentieel interessant voor verdere communicatie. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren na het invullen van een enquête, het aanmelden voor een nieuwsbrief, of het downloaden van een gratis tool. Leads worden gebruikt om nader contact te leggen met de prospecten en ze te verleiden tot een aankoop.
Een prospect is een potentiële klant die voldoet aan bepaalde criteria die is opgesteld. Een prospect wordt ook wel een koude lead genoemd, omdat er nog geen contact is gelegd. De prospect wordt onderverdeeld in Marketing Qualified Lead (MQL) en Sales Qualified Lead (SQL). Het onderscheid hierin wordt gemaakt op basis van of een prospect al warm genoeg is voor alleen nog marketing of eventueel al een aankoop. Dit wordt gedaan om gerichter te kunnen adverteren richting het prospect.
Leadgeneratie is het willen genereren van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst met als uiteindelijk doel om ze een aankoop te laten doen. Dit wordt meestal gedaan door de doelgroep te identificeren, treffende content te creëren, webverkeer te vergroten en deze proberen om te zetten in conversies.
Een leadformulier is elk mogelijke manier waarop jij data over leads verzamelt (in hoeverre dit is toegestaan). De criteria waar het voornamelijk om gaat zijn naam, leeftijd, geslacht, e-mail en af en toe geografische gegevens. Denk hierbij aan het aanmelden voor een nieuwsbrief of een account aanmaken op een website.
Een overzicht van alle definities en begrippen van de leadgeneratie termen