Cost per Lead (CPL) is een definitie die gebruikt wordt om de kosten per lead te definiëren. De kosten per lead bereken je door de totale advertentie-uitgaven te delen door het aantal leads dat is voortgekomen uit de campagne. Door de CPL in kaart te brengen wordt het inzichtelijk hoe kosteneffectief de marketingcampagnes zijn.
CPL staat voor "Cost Per Lead". Dit is een term die wordt gebruikt in marketing en verkoop om de kosten te bepalen die gemoeid zijn met het verkrijgen van een lead. De CPL wordt berekend door de totale kosten van een marketingcampagne te delen door het aantal leads dat is verkregen tijdens die campagne. Bijvoorbeeld, als een marketingcampagne € 1000 heeft gekost en 20 leads heeft opgeleverd, dan is de CPL € 50. CPL is een belangrijke meting om te bepalen of een marketingcampagne rendabel is en om kosten te vergelijken met andere marketinginspanningen.
Leadgeneratie is het willen genereren van mensen die geïnteresseerd in jouw product of dienst met als uiteindelijk doel om ze te overtuigen om een aankoop te doen of contact op te nemen. Dit wordt meestal gedaan door de juiste doelgroep te identificeren, treffende content en advertenties te creëren, webverkeer te vergroten en hetzelfde verkeer overtuigen om een gewenste actie te ondernemen.
ROI is de verhouding tussen de totale investering en de totale opbrengst van advertenties of andere marketinginspanningen. De investering is terugverdiend wanneer de ROI gelijk is aan 1, alles daarboven is winst. De ROI wordt als volgt berekend: totale opbrengst gedeeld door de totale uitgaven. Om een voorbeeld te geven: een investering heeft €100.000 gekost en €250.000 opgebracht. De berekening is dan 250.000/100.000 en dat betekent een ROI van 2,5.
Een overzicht van alle definities en begrippen van de leadgeneratie termen