Key Performance Indicator(KPI)

Inhoud

Table of content fix (do not remove!) Nog even bedenken hoe dit op te lossen

In het kort

KPI's zijn meetbare waarde die aantoont hoe effectief een bedrijf de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen bereikt. KPI's worden gebruikt om het succes bij het bereiken van doelstellingen te evalueren. Een KPI moet meetbaar en SMART geformuleerd zijn.

Definitie Key Performance Indicator(KPI)

KPI staat voor "key performance indicator" en is een term die wordt gebruikt om belangrijke meetpunten of doelen aan te geven die gebruikt worden om de prestaties van een bedrijf, afdeling of individu te meten. Dit kan bijvoorbeeld het aantal verkopen per maand zijn, de omzetgroei, de klanttevredenheid of de bezettingsgraad van een hotel. KPI's zijn specifieke en meetbare doelen die helpen om de prestaties van een organisatie te beoordelen en te verbeteren. Ze kunnen worden gebruikt op verschillende niveaus, van het hele bedrijf tot specifieke afdelingen of individuele medewerkers. Door KPI's te gebruiken, kun je de voortgang van een organisatie meten en bepalen welke veranderingen nodig zijn om de doelen te bereiken.

Google Data Studio

Google Data Studio is een tool waarmee je gegevens uit bronnen zoals Analytics, Google Ads, Facebook, LinkedIn, etc. kunt omzetten en in dashboards kunt weergeven. Het kan worden gebruikt om prestaties te bekijken en te vergelijken en om rapporten te maken voor specifieke doelgroepen of doelen. Deze dashboards maken de progressie richting opgestelde KPI's weer.

Return On Ad Spent (ROAS)

ROAS is een belangrijke KPI in online en mobiele marketing. Het is een vorm van ROI maar dan specifiek voor een kanaal, campagne en advertentie(groep). Het verwijst naar de hoeveelheid inkomsten die wordt verdiend voor elke euro die aan een campagne wordt besteed. De ROAS bereken je als volgt: (kosten van advertenties/ inkomsten uit advertenties). Een voorbeeld: een campagne heeft €500 gekost en €2000 euro opgeleverd. De berekening is dan €500/€2000 = een ROAS van 4.

Cost Per Mile (CPM)

Cost per Mille (CPM) is een definitie waarbij de adverteerder een bedrag betaald per duizend impressies. Er wordt hierbij dus geen waarde gehecht aan het gedrag, maar het gaat enkel om het aantal impressies/views dat een advertentie trekt. Vaak wordt deze metric als KPI gebruikt bij een branding of awareness campagne.

Delen
Facebook
LinkedIn
Twitter
WhatsApp
Reddit
Print
Email

Misschien ook interessant voor jou?

SEO termen

Een overzicht van alle definities en begrippen van de SEO termen

Leadgeneratie

Een overzicht van alle definities en begrippen van de leadgeneratie termen

SEA termen

Een overzicht van alle definities en begrippen van de SEA termen