Een online marketing funnel is een strategische manier om bij te houden hoe uw marketing potentiële klanten door het koopproces leidt. De marketing funnel kan heel eenvoudig zijn met twee stappen zoals een advertentie klik en dan een aankoop. Het kan ook heel ingewikkeld zijn met tientallen gedetailleerdere stappen.
Een online marketing funnel, ook wel aankoopproces genoemd, is een model dat de reis weergeeft die een klant maakt van het eerste contact met een bedrijf tot aan de aankoop van een product of dienst. Dit model bestaat meestal uit verschillende stappen, waarbij elke stap gericht is op het verleiden van de klant om verder te gaan in het proces tot aan de aankoop. Bedrijven gebruiken online marketing funnels om de aandacht van de klant te trekken, hun interesse te wekken, hun verlangen te verhogen en uiteindelijk hen te overtuigen een aankoop te doen of een aanvraag te indienen. Dit proces kan worden ondersteund door technologieën zoals marketing automation en lead scoring, om de leads te genereren, op te volgen en op te warmen.
Leadgeneratie is het willen genereren van mensen die geïnteresseerd in jouw product of dienst met als uiteindelijk doel om ze een aankoop te laten doen. Dit wordt meestal gedaan door de doelgroep te identificeren, treffende content te creëren, webverkeer te vergroten en deze proberen om te zetten in conversies.
Lead nurturing is het proces van het ontwikkelen en onderhouden van relaties met klanten in elke fase van hun reis. Dit wordt meestal gedaan door middel van marketing- en communicatieberichten. Lead nurturing kan geautomatiseerd worden. Er wordt hierbij dan gebruik gemaakt van een software om berichten te sturen die worden getriggerd door klantgedrag of vooraf bepaalde schema's.
Lead scoring wordt gebruikt als methode om prospects te rangschikken en classificeren door een puntensysteem te maken. Met zo een methode wordt de subjectiviteit uit het proces gehaald en wordt het duidelijk welke leads de beste kans hebben om te converteren.
Bij retargeting benader je mensen die op je website zijn geweest en een bepaald gedrag dan wel niet hebben vertoond. Wanneer bezoekers op je site komen worden ze getagd met een cookie of pixel. Zo kunnen deze mensen worden geretarget met aangepaste advertenties. Deze tactiek is populair, omdat de eerdere intentie van een gebruiker er vaak voor zorgt dat deze eerder zal converteren dan nieuwe gebruikers.
Een overzicht van alle definities en begrippen van de leadgeneratie termen