Marketing automation is het proces waarbij software wordt gebruikt om marketingcapagnes en activiteiten te automatiseren tijdens het traject van de koper. Dit kan door berichten via e-mail, internet en social media. Berichten worden dan automatisch verzonden volgens ingestelde instructies.
Marketing automation is een technologie die bedrijven helpt bij het automatiseren van hun marketingtaken. Dit omvat onder meer het versturen van gerichte e-mails, het plannen van social media posts, het opvolgen van leads en het meten van de prestaties van marketingcampagnes. Met marketing automation kunnen bedrijven hun e-mailmarketing automatiseren door het versturen van gerichte e-mails aan specifieke groepen van leads of klanten, op basis van hun interactie met de website of e-mails die ze eerder hebben ontvangen. Bijvoorbeeld, na een download van een whitepaper, krijgt een lead automatisch een serie van e-mails met aanvullende informatie over het onderwerp. Op deze manier kan een bedrijf de lead verder opwarmen voor een verkoop.
Remarketing is het versturen van e-mailcampagnes naar bezoekers die je website hebben bezocht of hun winkelwagentje hebben achtergelaten. Deze e-mailcampagnes worden verstuurd door het instellen van marketing automation en e-mailmarketing. Het doel hierbij is om mensen te bereiken die al enige interesse in uw bedrijf/product hebben.
Lead nurturing is het proces van het ontwikkelen en onderhouden van relaties met klanten in elke fase van hun reis. Dit wordt meestal gedaan door middel van marketing- en communicatieberichten. Lead nurturing kan geautomatiseerd worden. Er wordt hierbij dan gebruik gemaakt van een software om berichten te sturen die worden getriggerd door klantgedrag of vooraf bepaalde schema's.
Lead scoring wordt gebruikt als methode om prospects te rangschikken en classificeren door een puntensysteem te maken. Met zo een methode wordt de subjectiviteit uit het proces gehaald en wordt het duidelijk welke leads de beste kans hebben om te converteren.
Een overzicht van alle definities en begrippen van de leadgeneratie termen