Outbound marketing is een traditionele vorm van marketing waarbij een bedrijf contact legt met potentiële klanten, of leads. Het bedrijf gaat hierbij het gesprek aan en stuurt hierbij een boodschap naar het publiek. Voorbeelden hiervan zijn tv-commercials, radioreclame en advertenties in gedrukte media. Outbound marketing kan worden gebruikt in combinatie met inbound marketing om een breder publiek te bereiken.
Outbound marketing is een strategie voor online marketing die zich richt op het uitgaan naar mensen met marketingboodschappen, in plaats van te wachten totdat mensen naar de marketingboodschappen komen. Outbound marketing gebruikt traditionele marketingmethoden, zoals tv-reclames, printadvertenties, cold calls en direct mail, om mensen te bereiken. Het doel van outbound marketing is om zoveel mogelijk mensen te bereiken met een marketingboodschap om zo veel mogelijk leads of verkopen te genereren. Outbound marketing kan effectief zijn in het bereiken van een breed publiek, maar het kan ook als storend worden ervaren en kan leiden tot een lagere conversieratio dan inbound marketing. Outbound marketing kan worden gebruikt in combinatie met inbound marketing om een breder publiek te bereiken.
Bij een push strategie ligt de focus op het product bij de klant promoten en het zo snel mogelijk afzetten. Het product wordt hierbij zo snel mogelijk door de distributiekanalen ‘geduwd’. Manieren om dit te doen zijn korting geven en hevig en grootschalig adverteren/promoten. Een push strategie vindt vaak plaats bij outbound marketing.
Een overzicht van alle definities en begrippen van de leadgeneratie termen