Prospect

Inhoud

Table of content fix (do not remove!) Nog even bedenken hoe dit op te lossen

In het kort

Een prospect is een potentiële klant die voldoet aan bepaalde criteria die is opgesteld. Een prospect wordt ook wel een koude lead genoemd, omdat er nog geen contact is gelegd. De prospect wordt onderverdeeld in Marketing Qualified Lead (MQL) en Sales Qualified Lead (SQL). Het onderscheid hierin wordt gemaakt op basis van of een prospect al warm genoeg is voor alleen nog marketing of eventueel al een aankoop. Dit wordt gedaan om gerichter te kunnen adverteren richting het prospect.

Definitie Prospect

Een prospect is een persoon of bedrijf dat als potentiële klant wordt gezien. Een prospect is iemand die geïnteresseerd is in een product of dienst en die mogelijk bereid is om dit te kopen. Prospects worden vaak gegenereerd door leadgeneratie-activiteiten, zoals het verzamelen van contactgegevens via online formulieren op een website, via social media of via e-mailmarketing. Het doel van prospectgeneratie is om potentiële klanten te identificeren en te verzamelen, zodat ze verder kunnen worden benaderd met aanbiedingen of informatie over een product of dienst. Prospects zijn belangrijk voor bedrijven, omdat ze helpen om nieuwe klanten te werven en om de omzet te verhogen.

Lead

Een lead is een persoon die interesse toont in de producten/diensten van een bedrijf. Een lead wordt uitgedrukt door het delen van contactinformatie zoals een e-mail, telefoonnummer of social media handle. Het doel is altijd om van een lead een klant te maken en deze het liefst zo lang mogelijk terug te laten komen voor meer aankopen.

Marketing Qualified Lead (MQL)

MQL zijn leads die zich hebben beziggehouden met de inspanningen van een marketingteam, maar nog niet klaar zijn om een verkoopgesprek te ontvangen. MQL’s zijn vaak verder in het aankoopproces dan andere prospects en hebben een grotere kans om te converteren in een klant.

Sales Qualified Lead (SQL)

SQL zijn leads die acties hebben ondernomen die uitdrukkelijk aangeven dat ze geïnteresseerd zijn om een betalende klant te worden. Via SQL’s bepalen bedrijven wie ze moeten benaderen voor verdere verkoop en om hun verkoopinspanningen te richten op de meest waarschijnlijke klanten.

Delen
Facebook
LinkedIn
Twitter
WhatsApp
Reddit
Print
Email

Misschien ook interessant voor jou?

SEO termen

Een overzicht van alle definities en begrippen van de SEO termen

Leadgeneratie

Een overzicht van alle definities en begrippen van de leadgeneratie termen

SEA termen

Een overzicht van alle definities en begrippen van de SEA termen