Een A/B test is een methode waarin twee verschillende concepten van bijvoorbeeld een webpagina of advertentie worden voorgelegd aan twee groepen (potentiële) klanten. Dit wordt gedaan om te kijken welk concept de beste conversies oplevert en de beste response ontvangt om zo de juiste keuze te kunnen maken in welk concept geïmplementeerd moet worden.
Zoals de naam al doet vermoeden, onderzoekt een bedrijf met A/B-testen twee varianten van een bepaalde websitepagina, campagne of advertentie om zo inzichten te krijgen in welke versie beter presteert. Binnen A/B-testen wordt variant A naar 50% van de gebruikers gestuurd en variant B naar de andere 50%. Variant A dient daarbij altijd als controle-versie, terwijl variant B de versie is waarop een bedrijf een nieuwe versie test.
Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Via deze weg kan een bedrijf adverteren op specifieke of brede zoektermen die relevant zijn. Via Google Ads kun je zelf je campagnes inrichten en opzetten. Het doel hierbij is om bezoekers uit jouw doelgroep naar je website te trekken. Binnen het programma zijn er meerdere mogelijkheden om te adverteren, bijvoorbeeld via beeld of tekstadvertenties.
Google Analytics is een tool van Google om diepgaande en uitgebreide statistieken in te zien en te verzamelen over het verkeer op jouw website. Met deze tool kunnen website-eigenaren trends en patronen van websitegebruikers identificeren om hier vervolgens op in te kunnen spelen. Daarnaast kun je met Google Analytics doelen instellen en de progressie hiervan nauwkeurig volgen met gerichte statistieken en rapporten.
Een overzicht van alle definities en begrippen van de leadgeneratie termen