Wanneer je gebruik maakt van zoekmachine zoals Google, Bing of Yahoo dan kun je zoekwoorden invoeren. Op basis van zoekwoorden presenteert de zoekmachine een lijst met de meest relevante resultaten. Zoekwoorden (in het Engels keywords genoemd) zijn dus de woorden waarmee jouw site op internet gevonden kan worden.
Zoekwoorden, ook wel 'keywords' genoemd, zijn woorden of zinnen die mensen gebruiken wanneer ze naar iets zoeken op het internet. Zoekwoorden zijn belangrijk voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) omdat ze helpen om te bepalen wat de inhoud van een website is en wat de website kan helpen bij het beantwoorden van de vragen van bezoekers. Zoekwoorden kunnen specifiek of algemeen zijn. Specifieke zoekwoorden zijn vaak langere, gerichte zoektermen die naar specifieke producten of diensten verwijzen. Algemene zoekwoorden zijn vaak kortere, bredere zoektermen die naar een groter aantal producten of diensten kunnen verwijzen. Het gebruik van relevante zoekwoorden kan helpen om de prestaties van een website in de zoekresultaten van zoekmachines te verbeteren en om bezoekers te helpen bij het vinden van wat ze zoeken.
Zoekvolume staat voor een aantal zoekopdrachten dat wordt ingevoerd voor een specifiek zoekwoord of zoekterm in zoekmachines zoals Google. Het kan zorgen voor een maatstaf voor de hoeveelheid verkeer die uw website kan verwachten voor een bepaalde positie in zoekresultaten.
Een zoekopdracht zijn een of meerdere woorden die worden ingevuld in het zoekveld van een zoekmachine. Mensen zijn online op zoek naar informatie en gebruiken daarvoor een zoekopdracht waarmee ze denken die informatie te vinden.
Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die meer dan 3 zoektermen bevat. Deze zoekvolume bevat weinig zoekvolume, maar weinig concurrentie. Voorbeeld: Online marketingbureau in Weesp.
Shorttail zoekwoorden bestaan meestal uit 1 of 2 zoektermen. Deze zoekwoorden bevatten veel zoekvolume, maar ook veel concurrentie. Voorbeeld: marketingbureau.
Zoekwoorddichtheid is een onderdeel van SEO. Het kan een impact hebben van de zichtbaarheid van uw site in de SERP en de kosten van de online marketing campagness. Zoekwoorddichtheid geeft het aantal keer aan dat een trefwoord op de webpagina verschijnt in verhouding van het totaal aantal woorden.
Met uitsluitingszoekwoorden kun je termen uitsluiten van je Google Ads campagnes. Dit zijn woorden waarop je niet gevonden wilt worden, zoals wanneer een zoekopdracht 'Gratis' bevat. Door het uitsluiten van zoekwoorden betaal je alleen voor relevante klikken.
Brede zoekwoorden zijn zoekwoorden met het breedste scala van mogelijke zoekopdrachten die nog enigszins overeenkomen met het zoekwoord. Deze worden gezien als de gevaarlijkste zoekwoorden. Deze zoekwoorden gebruik je zonder speciale tekens toe te voegen. Ze worden dan ook vaak gebruikt door adverteerders zonder dat ze het zelf door hebben. Hoe langer de zoektermen breed zijn, hoe minder het in verband wordt gebracht met het zoekwoord na een aantal weken.
Zoekwoordgroepen zijn zoekwoorden de alleen matchen met trefwoorden die een zinsdeel bevat die wordt aangegeven. Daarnaast wordt het ook gematcht met zinnen die er erg op lijken. Om zoekwoordgroepen toe te voegen moet je het zoekwoord tussen aanhalingstekens zetten.
Exacte zoekwoorden zijn de meest specifieke vorm van zoektypen. Deze worden gebruikt wanneer het zoekwoord tussen brackets([ ]) wordt gezet. Deze zoekwoorden zorgen ervoor dat er een strakke controle kan worden uitgeoefend over het advertentiebudget, waardoor er een betere ROI op de advertentie-investering kan ontstaan.
Een overzicht van alle definities en begrippen van de leadgeneratie termen