Bij data driven marketing wordt de marketingstrategie bepaald op basis van eerder verkregen informatie over klanten. Er wordt zoals de naam al weggeeft, gebruik gemaakt van data om het gedrag van klanten te herkennen en te voorspellen. Aan de hand van de conclusies die hieruit komen, wordt de strategie bepaald.
Double opt-in is een methode voor het verkrijgen van toestemming van gebruikers voor het ontvangen van marketingcommunicatie waarbij gebruikers hun inschrijving bevestigen via een tweede bevestigingsstap. Hierbij wordt de e-mail pas toegevoegd aan de maillinglijst wanneer deze ook bevestigd is. Dit is makkelijk toe te passen via bepaalde providers die dit eenvoudig aantonen. Het zorgt daarnaast ook voor verlaging van aantal bounces en spamklachten.
E-mail Marketing is een directe vorm van marketing waarbij je per e-mail een boodschap over brengt. Dit kan in de vorm van een nieuwsbrief, blog, aanbieding, tevredenheidsenquête, etc. Het doel is om klanten te bereiken en te motiveren om een gewenste actie te ondernemen. E-mailmarketing wordt meestal gebruikt als onderdeel van een bredere marketingstrategie en wordt beoordeeld op prestatie-indicatoren zoals open- en click-through rates en conversie-ratio.
Online marketing is het gebruik maken van een web-gebaseerd kanaal om een boodschap naar een potentiële klanten te brengen over een merk, product of dienst. Methodes die hierbij gebruikt kunnen worden zijn e-mail, sociale media, display advertising, SEO en meer.