Een advertentiegroep is een clustering van advertenties die over vergelijkbare doelen gaan. Elke campagne bestaat uit een of meerdere advertentiegroepen. Advertentiegroepen zorgen van het organiseren van advertenties op basis van gemeenschappelijke themas. Zo kan je advertentiegroepen verdelen in verschillende soorten producten of diensten die worden aangeboden.
Een attributiemodel is een model dat bepaalt hoeveel waarde je aan een bepaalde actie toekent. De waarde wordt toegewezen aan verschillende contactmomenten in conversiepaden. De verschillende attributiemodellen in Google Ads zijn: laatste interactie, eerste interactie, lineair, positiegebaseerd, tijdsverval en data-driven.
Met automatisch bieden worden automatisch biedingen voor advertenties gedaan door Google op basis van machine learning. Google heeft 6 vormen van automatisch bieden, namelijk voor meer websitebezoeken, voor vergroting van zichtbaarheid, voor conversies genereren tegen doel-cpa, voor doelrendement op advertentie-uitgaven (ROAS), voor conversies genereren binnen het budget en voor meer conversiewaarde genereren binnen het budget.
Een bodaanpassing is een percentage verhoging of verlaging van biedingen. Zo kan een advertenties vaak of minder vaak getoond worden op basis van waar, wanneer en hoe mensen zoeken. Een klik kan meer of minder waard zijn op een bepaald toestel, tijd van de dag of locatie. Met bodaanpassingen kunnen prestaties en resultaten van advertentiecampagnes worden geoptimaliseerd.
De Click-Through-Rate (CTR) geeft het percentage weer van het aantal klikken op organische zoekresultaten of advertenties gedeeld door het aantal impressies. Een hoge CTR geeft dus aan dat een groter percentage gebruikers op een online zoekresultaat of advertentie heeft geklikt. Daarbij heeft een hoge CTR invloed op de kwaliteitsscore binnen zoekmachines en op de hoeveelheid geld die er betaald wordt elke keer dat een gebruiker op een zoekadvertentie heeft geklikt.
Cost Per Click (CPC) betekent vertaald Kosten per klik. Per keer dat er op een advertentie wordt geklikt in een zoekmachine, moet er een bedrag betaald worden door de adverteerder. Dit bedrag is hoger wanneer er veel concurrentie is op het zoekwoord of als de kwaliteitsscore laag is.
Bij data driven marketing wordt de marketingstrategie bepaald op basis van eerder verkregen informatie over klanten. Er wordt zoals de naam al weggeeft, gebruik gemaakt van data om het gedrag van klanten te herkennen en te voorspellen. Aan de hand van de conclusies die hieruit komen, wordt de strategie bepaald.
Display advertising is een vorm van betaald adverteren waarbij jouw advertenties in de vorm van banners op andere websites getoond worden. Dit wordt vaak gecombineerd met retargeting. Bij retargeting krijgt een websitegebruiker een banneradvertentie te zien van een website waar hij/zij eerder de cookies heeft geaccepteerd. Deze advertenties worden vaak gebruikt om merkbekendheid te creëren, bezoekers naar een website te trekken of om directe verkoop te genereren.
E-commerce staat voor elektronische handel en verwijst naar de online verkoop en aankoop van producten en diensten. Het omvat alle commerciële activiteiten die plaatsvinden op internet, waaronder het online bestellen, betalen en leveren van producten en diensten. E-commerce omvat zowel business-to-consumer (B2C) als business-to-business (B2B) transacties.
Real time bidding vindt plaats in het Google Display Network en geeft adverteerders de mogelijkheid real time te bieden op individuele impressies op een website in de vorm van een veiling. Het is dus een vorm van automatisch bieden op een soortgelijk marktplaats voor digitale advertenties.
ROAS is een belangrijke KPI in online en mobiele marketing. Het is een vorm van ROI maar dan specifiek voor een kanaal, campagne en advertentie(groep). Het verwijst naar de hoeveelheid inkomsten die wordt verdiend voor elke euro die aan een campagne wordt besteed. De ROAS bereken je als volgt: (kosten van advertenties/ inkomsten uit advertenties). Een voorbeeld: een campagne heeft €500 gekost en €2000 euro opgeleverd. De berekening is dan €500/€2000 = een ROAS van 4.
ROI is de verhouding tussen de totale investering en de totale opbrengst. De investering is terugverdiend wanneer de ROI = 1, alles daarboven is winst. De ROI bereken je als volgt: (totale opbrengst / totale uitgaven). Om een voorbeeld te geven: een investering heeft €100.000 gekost en €250.000 opgebracht. De berekening is dan 250.000/100.000 = een ROI van 2,5.
Online marketing is het gebruik maken van een web-gebaseerd kanaal om een boodschap naar een potentiële klanten te brengen over een merk, product of dienst. Methodes die hierbij gebruikt kunnen worden zijn e-mail, sociale media, display advertising, SEO en meer.
Bij een pull strategie ligt de focus op het aantrekken van klanten die op zoek zijn naar een specifiek product. Er is hierbij geen haast om het product door de distributiekanalen te laten gaan. Bij pull strategieën wordt er gebruik gemaakt van directe marketingcampagnes die zijn gespecificeerd op de doelgroep. Een pull strategie vindt vaak plaats bij inbound marketing.